The Walking Dead header part 1
The Walking Dead header part 2
Blog > Aflevering review 30 days without an accident

Aflevering review 30 Days Without an Accident

We hebben er even op moeten wachten, maar The Walking Dead is weer terug! Als je naar de titel van deze eerste aflevering kijkt het erop dat de groep een rustige 30 dagen in de gevangenis achter de rug heeft. Maar nu het nieuwe seizoen is begonnen kan die rust natuurlijk niet voort blijven duren, dat snapt iedereen.

En daarom komen vervolgens alle accidents in een keer: een gestoorde bosmevrouw, uit de lucht vallende zombies na een instortend plafond en een groot nieuw gevaar naast de zombies die nog altijd voor de deur staan. Welkom terug bij the Walking Dead!

Deze review bevat spoilers, verder lezen is dus op eigen risico.
We beginnen de aflevering met een blik in het rustige leven van de gevangenisbewoners. Rick is aan het boeren geslagen, Daryl is min of meer een rockster geworden vanwege zijn jachtskills, Carl heeft huisdieren om voor te zorgen (Violet het varken), Beth heeft een vriendje, Glenn en Maggie zijn nog steeds gelukkig samen en Michonne is nog altijd op zoek naar de Gourvernor, die nog altijd ergens uit moet hangen na zijn vlucht in de finale van seizoen 3. Maar naast onze 'oude' bekenden zijn er ook een hoop nieuwe inwoners van de gevangenis, namelijk de voormalige inwoners van Woodbury. Dus de cast is inmiddels enorm en we hebben een hoop nieuwe personages om te leren kennen.

Van een aantal is echter meteen wel duidelijk dat ze geen lang leven in de serie hebben zodra we ze zien. Zoals Beth's vriendje, Zack. Maar niet voor hij zijn doel heeft gediend, en dat waren er meerdere. 1) Ons eraan herinneren dat dit nog steeds een dodelijke omgeving is en hoewel iedereen vrolijk en blij lijkt in de gevangenis, ligt het gevaar nog steeds op de loer. 2) Hij laat ons een zachtere en meer socialere kant van Daryl zien en door middel van Zack weten we nu ook dat Michonne kan lachen en grapjes kan maken. 3) Ons laten weten dat Beth er ook nog is en dit zou zelfs wel eens het begin kunnen zijn van een verhaallijn voor Beth. Beth is tot nu toe nog behoorlijk op de achtergrond gebleven, maar door de dood van Zack zien we een hele nieuwe kant van haar en krijgt ze mogelijk eindelijk eens een verhaallijn. Ze wil niet huilen of rouwen, maar draait gewoon haar bordje terug van 30 naar 0 Days without an accident. Ze vertelt Daryl alleen dat ze blij is dat ze Zack heeft mogen kennen.

We zien deze aflevering ook iets meer van de Daryl/Carol relatie en hoewel Daryl nog altijd Daryl is, lijkt hij ook iets meer te zijn opgewarmd voor andere mensen. Hij lijkt meer onderdeel van de groep dan ooit. Ook lijkt hij meer de beslissingen te nemen, terwijl Rick zijn nieuwe roeping als boer uitvoert. Rick probeert op dit moment in de serie zijn positie als vader van Carl terug te krijgen en wellicht ook als dat van leider van de groep, al lijkt hij niet erg betrokken bij de dingen die er moeten gebeuren. Carl is daarentegen een hoop gegroeid, maar is nog niet echt een man, maar heeft teveel gezien en meegemaakt om nog een kind te zijn. Rick heeft deze serie ook nog zijn moment met de gestoorde bosdame, die het hoofd van haar man meesleept in een zak, omdat ze niet zonder hem kan. Behalve dat dit zeker niet het meest boeiende deel was van de aflevering, blijft het gokken of dit tripje naar het bos echt gebeurd is of dat het een hallucinatie was van Rick. Er werd tenslotte al eerder gehint dat Rick's mentale staat niet helemaal geweldig meer is.

Het grote actie moment kwam deze aflevering van een instortend dak, waardoor de zombies als een regen neerkwamen op de groep. Een gecrashte helikopter op het dak zorgde ten eerste voor zombies op het dak en ten tweede voor het feit dat het dak te zwak is geworden om zowel de zombies als de helikopter te houden. Zack kwam helaas om, maar we hebben wel geleerd dat het nieuwe personage Bob Stookey belangrijk genoeg is om te redden. Van hem gaan we dus ongetwijfeld nog meer zien.

En dan is er nog de nieuwe dreiging die we te zien kregen via nieuwkomer Patrick. Aan het begin zagen we Patrick nog vrolijk en wel, terwijl hij opkijkt tegen Daryl en hem min of meer adoreert. Tegen het einde van de aflevering strompelt Patrick echter naar de douche, zakt in elkaar en wordt wakker als een Walker! Zijn ziekte/dood brengt wat interessante vragen naar boven. Want in een wereld waar niemand meer ingeënt wordt, moeten we met al die duizenden rottende zombies in het grondwater inmiddels wel op het punt komen dat het water kan zorgen voor ziekten. En dat is iets wat je zeker niet wilt in deze wereld: een sluipmoordenaar in je ogenschijnlijk veilige kamp.

Met mogelijke verhaallijnen voor personages waar we tot nu toe nog niet zoveel van gezien hebben, nieuwe inzichten in persoonlijkheden en relaties en een nieuwe dreiging, is The Walking Dead sterk van start gegaan. Als de serie deze lijn kan voortzetten zou dit wel eens het beste seizoen tot nu toe kunnen gaan worden.

Geplaatst op: 15-10-2013 22:37:01

RSS logo Twitter logo